Jakkolwiek brzmi tytuł, chciałabym Was zachęcić do śpiewania dzieciom piosenek z częściami ciała.
Po pierwsze samo śpiewanie jest rozwijające i stymulujące, po drugie jeśli w piosence występują części ciała, to śpiewając dotykamy rączek, nóżek i nosków, co jest kolejnym bodźcem.
Takie zabawy mają sens na każdym etapie. Nie piszę tego na podstawie literatury, ale z własnych mamowych obserwacji.
Zabawa oczywiście polega na tym, że śpiewamy i kiedy pojawia się jakaś część ciała, to jej dotykamy, albo u dziecka albo u siebie.
Maluszek 2-3 miesięczny przy takich piosenkach, rozwija świadomość własnego ciała, jest dotykany, głaskany, w miłej, śpiewającej atmosferze. Sama przyjemność 🙂

Starsze dziecko zaczyna powoli kojarzyć, że jakieś słowo oznacza oko, nogę itd…
Maluch około roku próbuje sam pokazywać na sobie albo na misiu, już realnie uczy się części ciała. Jeszcze starszy ma z tego już świetną zabawę, można wprowadzać zagadki, śpiewać coraz szybciej.
Zabawa prosta, ale wszechstronna i warto o niej pamiętać na różnych etapach rozwoju.

A teraz kilka moich propozycji konkretnych piosenek. (nie wszędzie znalazłam muzykę na youtube, jak odnajdę, to uzupełnię)

1. Tu uszka mam… (przerobiony pląs zuchowy)
Tu uszka mam, tu nosek mam, tu rączki mam tu uszko mam.
Buzia pyzata i brzuszek pękaty, bo Marysia (Jaś) to właśnie ja…
Tu kolanko mam, tu nóżki mam, tu głowę mam, tu łokieć mam.
Buzia pyzata i brzuszek pękaty, bo Marysia (Jaś) to właśnie ja…
Tu… mam tu… mam tu…mam
(co tam nam do głowy po kolei przyjdzie, i tak można bez końca) 🙂

2. Moje rączki są zmęczone (super do wieczornego przebierania w piżamkę)
Moje rączki są zmęczone i odpocząć chcą. Aaaaaaaa
Moje nóżki są zmęczone i odpocząć chcą. Aaaaaaa
A mój brzuszek łakomczuszek odpoczywać chce. Aaaaaa

3. Głowa-ramiona (trochę szybsze i raczej dla starszych)
Głowa, ramiona, palce stóp, palce stóp
Głowa, ramiona, palce stóp, palce stóp
Oczy, uszy, usta, nos
Głowa, ramiona, palce stóp, palce stóp

http://www.youtube.com/watch?v=qmdcyRl8Pes

Lub
http://www.kulturalnyplaczabaw.pl/Gimnastyka__Rosne_z_piosenka,15.html
(płyta „Rosnę z piosenką” jest świetna)

4. Rączki robią klap, klap, klap
Nóżki robią tup, tup, tup
Tutaj swoją główkę mam
A na brzuszku sobie gram

http://www.youtube.com/watch?v=Saz7gMv1Hac

(tragiczna wersja muzyczna)

I jeszcze wierszyki (ale pewnie da się zaśpiewać)

1. Idzie misiu z daleka do małego człowiekaIdzie wyżej, idzie niżej, idzie dalej, idzie bliżej
Do noska, do uszka, do rączki, do brzuszka
Idzie misiu z daleka i łaps za nóżkę człowieka!

2. Policzymy, co się ma:
mam dwie ręce, łokcie dwa,
dwa kolanka, nogi dwie.
Wszystko pięknie zgadza się.
Dwoje uszu, oczka dwa
No i buzię też się ma.
A ponieważ buzie je,
chciałbym buzie też mieć dwie.

3. Lata osa koło nosa
Lata mucha koło ucha
Lata bąk koło rąk
Lecą ważki koło paszki
Lata pszczoła koło czoła
Lata mucha koło brzucha
Lecą muszki koło nóżki
Biegną mrówki koło główki

Takich piosenek na pewno jest wiele, to tylko kilka propozycji.
Natomiast dla kilkumiesięcznego malucha, wcale nie musi ich być dużo. Dzieci lubią powtarzalność i można śpiewać im w kółko to samo (oczywiście z umiarem 🙂 )

Na majówkę wybywamy w góry 🙂 Zatem raczej nie zajrzę tu przez tydzień. Życzę Wam pięknego i śpiewającego wypoczynku! 🙂

