Kiedy jeszcze w ciąży dowiedzieliśmy się, że Marysia będzie miała Zespół Downa, szukaliśmy wielu informacji o tej wadzie genetycznej, o sposobach rehabilitacji, lekach. Wśród wielu wiadomości odnalazłam wpisy na stronie http://www.zespoldowna.info o cerebrolizynie.
Jest to lek neurologiczny, który można podawać dzieciom z ZD. Na stronie pana Jarka jest sporo artykułów, które są dość przekonujące, również w rozmowie i w mailach mówił mi, że warto. Zaczęliśmy wypytywać lekarzy różnych specjalizacji o ten lek i opinie były z wielu stron raczej negatywne. Że nie warto, że to placebo dla rodziców, że nie ma efektów, że dziecko to trzeba rehabilitować (jakby jedno wykluczało drugie…)  Trochę się dziwiłam, zastanawiałam, a po kilku takich opiniach byłam bliska rezygnacji z myślenia o tym leku. Jednak już dawno (jakieś dwa miesiące temu) zapisaliśmy się na wizytę do Wrocławia do p. dr Haliny Flisiak-Antonijczuk i stwierdziliśmy, że jak tak długo czekaliśmy na tę wizytę, to już pojedziemy. Na szczęście!!
Jesteśmy pod wrażeniem tej wizyty, kompetencji, ale przede wszystkim w prosty sposób wytłumaczono nam jak ważny i skuteczny jest ten lek.
Nie jestem lekarzem, a z biologią też mam mało wspólnego 🙂 więc moje tłumaczenie będzie raczej proste (oby nie prostackie).
Błona w neuronach u dziecka z Zespołem Downa jest osłabiona i „nie ma siły” wytwarzać aksonów. Cerebrolizyna wzmacnia neurony i one zaczynają tworzyć aksony, połączenia nerwowe, a to powoduje, że poprawiają się możliwości dziecka (kodowania, uczenia się, percepcji…).
Zatem my rozpoczynamy takie leczenie.
Uważam, że warto się nad tym zastanowić i jeśli macie wątpliwości zasięgnąć wiedzy u źródła i później decydować.
O cerebrolizynie można poczytać m.in. tu:
http://www.zespoldowna.info/cerebrolizyna-w-odpowiedzi-na-pytania-groszka.html
http://www.zespoldowna.info/cerebrolizyna-jest-najwazniejszym-lekiem-w-zespole-downa.html
http://www.zespoldowna.info/dlaczego-cerebrolisyna-jest-tak-waznym-lekiem-czyli-cerebrolisyna-2011.html

DSCN5938

